Friday, August 31, 2012

Aspen har vært hos legevakta



Så på torsdagen var gutta ute i hagen vår der de lekte med to gutter. Jeg fikk to av våre snekkere på besøk og i det jeg var i garagen for å gi de en stige kom August løpende. Han ropte at Aspen var skadet og at det var alvorlig. Jeg kom meg opp og der var Aspen gråtende med blod over hele fjeset og på klærne. Jeg fikk lagt han ned på kjøkkengulvet tørket blod for å se hva som var skjedd. Under alt fant jeg et kutt som gikk helt ned til beinet. Skjønte fort at vi måtte på legevakta for å sy et par sting da jeg så det.
Jeg fikk sendt snekkerene avgårde til sin neste jobb og samlet sakene våre og kjørte fort av sted. Aspen satt med en press som jeg ga han for å stoppe blodet.

Vi dro til et legesenter som driver med urgent care, siden de er nærmest oss. Dette er et senter hvor det ikke er så lang ventetid og vi kan se en doktor fort. Vel inne ble såret rengjort, men da doktoren kom med sprøyta lagde Aspen noen fjes og var ikke særlig fornøyd. Doktoren fikk kalle føtter og var tydligvis ikke konfortabel med å behandle et barn. Han trakk seg rett og slett. Fortalte oss at vi måtte dra til sykehusets akutt mottak. Mulig vi måtte ha rønken osv. Jeg ble litt irritert, men tenkte at om legen ikke er konfortabel vil jeg ikke at han skal sy i guttens fjes. Jeg vil at arret skal bli mist mulig.

Vi dro derrifra hentet Keith og dro til sykehusets legevakt i steden. Der fikk vi komme inn med en gang. Jeg tok med meg August ut siden han var tydlig ukonfortabel med blod.

Keith fortalte at Aspen var utrolig flink. Han hadde ligget som en strek på sykesenga. En sykepleier hadde holdt hendene sine foran øynene hans mens de gjorde alt. Såret ble rengjort igjen. Keith kilte han litt på beina under det hele. Han lå der med en gul sykehus skjorte og blå operasjons hansker sykepleieren hadde gitt han. Keith fortalte meg at han beveget seg ikke i det hele tatt. De spurte han om det gjorde vondt han sa ja, men beveget seg ikke. De sydde 5 sting. Etterpå fikk han en bamse og en is av dem også. Legen fortalte Keith at om alle pasientene hadde ligget like rolig hadde jobben hans vært lett. Han var meget imponert over hvor tøff Aspen hadde vært.

Aspen selv er litt flau over stingene som er i blå tråd, så han foretrekker å ha plaster på når vi er ute blant folk. Han er nå litt rart. Han vil ikke at de skal le av han stakkars. Jeg fortalte han at om noen ler av at en gutt har sydd i fjeset er de ikke bra mennesker. Vi vil nå at arret skal bli mist mulig, så vi smører med en spesiell krem før stingene blir tatt ut og dekker det til så han ikke får sol på det.

Gutten selv er i fin form nå. Det hele skjedde da de fire typene lekte baseball i hagen. De hadde ikke nok køller så de hadde noe tre som de svingte med. En av gutta så ikke at Aspen kom bak han så han slo til og traff Aspen midt i fjeset.

3 comments:

Anonymous said...

Stakkars Aspen som har blitt skadet i leik sammen med nabogutten . Det gikk nå bra pleier Elea å si når noe spesielt skjer . Vi synes du var tøff hos legen da han skulle sy 5sting . Hørte pappa var hos deg .
Bestemor

Anonymous said...

hei. aspen er litt av en tøffing. tror det er mye vikingblod i den gutten. bra at det ikke ble noe mer ut av det. tøffe gutter i lek da kan alt skje. alt bra her. håper du forsatt er i fin form. hils alle guttene. klem fra tante

Monica said...

Han er tøff. Tror han hadde vært litt mer pysete med meg i rommet, så det var godt Keith var der.