Sunday, October 15, 2006

Mat

Å handle matvarer her i USA kan være en prøvelse for den som har bodd her en liten stund. Jeg har nå vært her borte lenge nok til å foretrekke enkelte merkevarer fremfor andre. Siden jeg liker å skifte litt på butikkene jeg går i har jeg nå kommet til det punktet at jeg må innom flere forskjellige butikker i uka for å handle mat.

Bleier kjøper jeg hos Safeway siden de er temmelig rimelige der. Der selger de også en hvitost, som er god. Eller ser frukt og grønt avdelingen der bra. Problemet er at melken de har der er ikke særlig god, og brødet deres er heller ikke noe å skryte av.
Ballard Market er vel en mer kvalitetsbutikk. De er dyrere, men har mye godt. Der kjøper jeg brød, og enkelte enkle middagsretter. Melk og youghurt kan jeg kjøpe der også.
Fred Mayer, har det meste. Butikken er stor og selger klær, møbler, mat, leker hage og sportsutstyr osv. Når jeg handler der blir alltid regninga temmelig høy.
Tannkremen jeg bruker har de på Safeway, og teen jeg liker selger de hos QFC. Trader Joe har den beste sjokoladen utenom Norske sjokolader, som jeg kan få kjøpt hos Olsens eller Scandinavian specialty. Der kjøper jeg også surkål og mills majones. Sjampoen vi bruker må jeg også innom en spesial butikk for å kjøpe. Keith er veldig kresen med sine hårprodukter. Nå er det Aveda for alle penga. Ellers kjøper jeg ofte melk hos 7eleven, siden de har alltid de laveste melkeprisene, og melken er god. Frokostblandingen blir handlet hos Safeway, QFC eller Fred Mayer. Augusts mat hos Metropolitan Marked eller Ballard Marked, når han ikke får det vi spiser. Kjøtt og fiskediskene til de forskjellige butikkene varierer mye også. Det går litt i surr innemellom og når jeg trenger bleier og brød vet jeg ikke hvor jeg skal gå for å slippe å stikke innom to plasser.
Dette er bare toppen av isberget, som dere skjønner må matinnkjøpet planlegges gjennom hele uka.

No comments: