Thursday, October 18, 2007

Extream home makeover 2







Jeg fortalte litt om Extream Makeover- home edition tidligere. Her er en liten oppdatering. Huset er nå for lengst ferdig, og tv stasjonen har forlatt området. Det tok dem 1 uke å rive det gamle huset og bygge opp et nytt. Familien var på ferie en uke, og kom hjem til nytt hus. Vi var der hele familien da de så huset sitt for første gang. August var med å si Move the bus. De parkerer nemlig en stor buss foran så familien får kommmet seg ut av limusinen, og alle kameraene er klare med reaksjonen deres. Det var morrsomt å se det hele. Denne scenen tar jo bare et par minutter å vise på tv, men det tok dem 2 timer å filme det hele.

Jeg har bestemt meg for å sette inn flere bilder senere, men da de jeg tok av Keith og Jim. Jeg tror jeg skrev litt om familien i det første avsnittet. Jeg får vel skrive litt mer om byggeprossessen i denne, og i siste avsnitt får dere lese om vår rolle i det hele.

Tv stasjonen abc er jo en av de store stasjonene her i USA. Dette programmet som heter Extream makeover home edition blir sent hver søndag kveld. Hvert år hjelper de en familie fra hver stat i USA. Dere har hørt om denne moren i vår stat, der mannen er død, huset trenger opp pussing, men hun har ikke penger. Hun er svømme instruktør, og har basseng i hagen, men det er for gammelt og farlig at hun ikke kan bruke det mer. Hun er meget aktiv lokalt. og det er barna hennes også. Jeg lærte at det var naboene og de lokale lagene hun hjelper som gikk sammen med å søke om nytt hus til familien. De ble sendt på ferie, og så begynte arbeidet med huset.
Jeg var oppe å skjekket fremgangen flere ganger utover uka. Det var fanastisk å se hvor fort huset kom opp. De var mange som meldte seg frivillig for å hjelpe til. Vi ble oppringt en stund før det hele, så Abacus Fine Carpentry llc navn og logo dukker opp på plakater og web side. Det er navnet på vårt snekkerfirma, for dere som ikke vet det. Keith klaget litt på de frivillige, for mange ville bare på tv. Keith merket at så fort kameraene kom inn i teltet hvor han jobbet dukket det også opp et lass med frivillige som begynte å late som om de jobbet med noe bare for å komme på tv. Keith ble lei og trakk seg ut når de ble avbrutt av disse pr kåte mennenskene. Han fortalte videre at han ble så vant med å ha kameraer rundt seg at han ikke merket dem. Det skal bli spennende å se når de sender programmet på tv i januar.
Det hele minnet meg om en maurtue. Det var mennesker over alt som jobbet med noe. Noen jobbet i hagen, andre snekret, la tak, malte osv. Alt på en gang. Da huset var ferdig så det fint ut, men underveis så det ut som det eneste store kaos.
Vi får se hvordan det går med huset om noen år. Jeg regner med at det fortsatt står oppreist. Dette programmet er inne i sitt femte år, og husene er fortsatt hele. De bruker en del ny teknologi, som fortsatt er litt dyrere enn det som er vanlig å bruke. Slik som reisverket deres. Alt reisverk var sprayet med en spesiell veske som gjor det slik at fuktigheten holdes konstant, og at reisverket ikke bøyer seg. De brukte også i hovedsak bra miljøvennlige produkter.

Aspen våknet nå å vil ha kos og mat, så jeg får skrive mer siden.

No comments: