Tuesday, December 23, 2008

Bakedag



I går hadde jeg maraton bakedag. Jeg må si at resuldtatet var skuffende. Ennten valgte jeg noen kaker som er vanskelig å få til rett, jeg fant ikke de rette amerikanske råvarene som erstatter de norske eller at jeg ikke har noen talenter på kjøkkenet som kakebaker.
Jeg laget peppernøtter, lyse peppernøtter, berlinerkrans, kokusmakroner, fløtekarameller, brente mandler, marsipan og delfiakake. Peppernøttene er nå slik de skal være stein harde. De lyse peppernøttene og berlinerkransen smaker godt, men ser temmelig triste ut. Kokusmakronene ser rett ut, men det er noe feil med smaken. Fløtekaramellene er gode på smak, men fargen er litt for lys. De brente mandlene og marsipanen er god, bedre enn god. Delfiakaka har flere norske ingredidenser, så jeg håper den smaker rett. Vi var på de skandinaviske butikkene og fikk tak i koke sjokolade, per kjeks og delfiafett.
Bilde av mine småkaker får dere ikke, for jeg kan love at disse skal gå i glemmeboken. Hva jeg har lært er at jeg må finne kaker som er lette å lage, og begynne litt tidligere med å finne råvarene mine. Jeg håper kanskje noen som leser dette kan gi meg noen gode oppskrifter.
Uansett jeg fikk nå baket masse og kjøkkenet ser ikke ut, så i dag blir det vaskedag. Gutta spiste nå masse deig. Aspen likte berlinerkrans deigen godt, og August likte alt.

Har pynet juletreet vårt også. Det er veldig fint. Aspen har revet det ned 5 ganger allerede. Vi har også vært hos julenissen, og det skal jeg fortelle om neste gang.

No comments: