Wednesday, July 01, 2009

Hardhat area


I går jobbet jeg, og nå har jeg tenkt å dele den opplevelsen med dere...

Denne jobben jeg var på er et litt spesielt oppdrag for oss. Vi skal innstallere alle kjøkken og badeskap i et leilighet kompleks. Det er 60 leiligheter, og bygget består av 10 etasjer. Vi har 3 crew gående, og planen er at hvert crew, bestående av to personer, skal bli ferdig med en leilighet/unit hver dag. Enkelte dager blir det ikke så mye montering siden de skal levere skapene. Da kommer det nemlig en kontainer med kjøkkenskap for nesten en hel etasje. Det er ikke så vanlig at vi har slike store jobber, hvor vi må følge et så hardt skjema. Det er nå allikevel litt gøy med forandringer.

Skapene er importert fra Tyskland (www.siematic.com), så det er Europeiske skap som er tilpasset det amerikanske marked. Det betyr at det er gjort et par justeringer, men de justeringene gjør ikke vår jobb så veldig mye enklere. Den største justeringen er at her i USA er dybden på kjøkkenbenkene videre enn i Europa. For å løse dette har produsenten bare lagt til litt ekstra centimeter i skapenes bak side. Det betyr, for dere som har innstalert skap, at når vi skal skru de fast til veggen, så må vi først feste ekstra tre (backing) på skapene så skruene våre kan nå veggen.

En annen ting som er litt morrsomt med denne jobben er at vi må alle bruke hjelmer (hardhat), sikkerhets vester (reflex vester) og ha vernesko. Jeg er dessuten den eneste kvinne i huset. Det er litt snodig siden vi har både rørleggere, elektrikere, gips plate innstallerere, malere, fliseleggere, andre gulv leggere og alle som overser jobben her. Ikke en annen jente, selv om det er folk springende rundt som maur i en maurtue. Hvor enn en snur seg er det noen som jobber. Vi har folk (flisleggerene) som venter på at vi skal bli ferdige så de får startet. Malerene jobber på spreng for de vet at vi er rett i helene på dem. Jeg får nå litt ekstra blikk, men jeg er nå vant til det siden jeg har vært ute å jobbet som eneste kvinne før. Det er ikke ofte at en møter andre kvinner, og de en møter er ofte litt mer mann enn andre damer om en kan si det slik. Det er derfor litt morrsomt at vi har annsatt en annen kvinne/jente. Hun er veldig koselig og flink. Jeg får fortelle mer om henne siden.

Uansett, arbeidsdagen gikk greit. Jeg var i møter hele formiddagen, og fikk jobbet litt etter lunsj. Jeg liker disse Siematic skapene for de er ganske lette. Jeg jobbet sammen med en av gutta som heter My Van (han har vietnamesisk bakgrunn). Jeg skal lure med meg kameraet mitt på fredagen, så jeg kan dokumentere dagen med bilder.

No comments: