Tuesday, March 30, 2010

Påske egg

Våre påske egg med påskegodt.

I fjor fikk vi to påske egg fra Norge, og de har vi nå tatt frem igjen. Her borte har de nå ikke slike egg, så da er det jo litt ekstra morrsomt å ha de fremme. Jeg vet ikke helt hvorfor vi har denne tradisjonen, og det var litt vanskelig å forklare egget til August. Det var da jeg kom på påskeharen. Jeg fortalte han at jeg hadde sett påskeharen og at han hadde vært hjemme hos oss å fylt på påske eggene våre. Forklaringen var godkjent, og spørsmålene sluttet. Påskegodttet her borte består av mye marsmellows (skum). Det er marsmellows dyppet i sjokolade eller i farget sukker. Ellers er det mye sjokolade harer. Kyllingen er ikke så populær i påska her borte.

Det jo påskeharen som gjelder her. Det er han som gjemmer egg for barna her borte. Flere familier tar også bilder av barna sammen med påskeharen. Det er snakk om en mann kledd opp i en harekostyme slik som bildet under. Her i gården tror jeg julenissen er skummel nok for de små. Mange barn er livredd påskeharen og det kan jeg forstår jeg godt.
Her er et par typiske kjøpesenter påskeharer.

Aspen er tydligvis glad i egget sitt.

Åpning av egget for første gang.





Gutta fikk velge seg en ting i kveld. Det er jo masse godt der inne, så alt skal ikke bli spist på en kveld. Vi får la de kose seg litt innemellom fremover til det blir tomt.

2 comments:

Anonymous said...

hei.ønsker dere en god påske.ser at det er to stykker som storkoser seg,klem fra tante

Anonymous said...

De liker eggene sine godt. Kanskje fordi de er full av ting som for dem er verdt sin vekt i gull.