Friday, January 28, 2011

Kultrurell aften

 Til jul ønsket Aspen seg en hest. Han måtte jo få det siden det tok så lang tid på å få noe han ønsket seg ut av han. EEEHH maybe I could....wish...maybe....a horse maybe...han var veldig søt der han satt å prøvde å få ut det han hadde lyst til å ønske seg. Han liker å ta på seg batman kappa si og ri rundt på denne hesten.
Denne uka har skolen til August hatt en multi kulturell uke, som ble avsluttet med en kulturell aften. Alle som har innvandrings bakgrunn ble spurt om vi ikke ville ha et bord der vi presenterer vår kultur. Vi hadde derfor et bord som jeg delte med en dame med Norske røtter. Hun sto for maten og jeg fylte opp bordet med bøker, klær og andre Norske ting jeg kunne finne. Hun hadde fått sin mor til å bake krumkake og selv steket hun lefser. Det var meget populært. Jeg har nå funnet ut at neste gang jeg er hjemme i norge må jeg lære meg disse to tingene. Jeg er jo ikke Norsk her borte om jeg ikke kan ordne med krumkake og leftse. Helst må jeg finne noen familie oppskrifter også hvis ikke må jeg late som om de er familie oppskrifter gått i arv fra generasjon til generasjon. Min partner steket potetlefse og de var ferske og gode.

Ved siden av oss sto representanter fra Dannmark og Sverige. Sverige hadde masse gotteri bl. annet skumbiler og dajm. Dette fant jo Aspen fort ut og han stakk av bort dit hele tiden. Mr.Sverige syntes dette var meget morrsomt. Mr. Dannmark flirte godt hver gang jeg snudde ryggen til og så gutten pile forbi hans bord bort til Sverige (innemellom med meg hakk i hel). Da det bare var et par biler igjen kom Mr. Sverige bort til Aspen med hele fatet slik at han fikk tømt det.

Gutta hadde nå på seg gensrene dere ser i bildene over og var veldig fine og søte. August møtte jo mange av vennene sine så jeg ble nå stående alene ved vårt bord. August fikk beskjed om å passe godt på Aspen og det gjorde han. Jeg så de løpe rundt med alle de andre barna.

På bordet mitt hadde jeg selvfølgelig et lass med Norske strikkede plagg og fortalte alle at de kom fra min tante. Folk var imponert, og jeg så ført hvem som var strikkere selv. De studerte plaggene ekstra nøye. Ellers hadde jeg og August laget en plakat med en liten historie om da han feiret 17 Mai i Norge og bilder av hva han liker best ved Norge. Den listen består blant annet av:
Gotteri
Sjokolade
Sunnbåten
Bestemor
Bestefar
Fjøsnissen
Troll
August er veldig opptatt av troll og jeg har nettopp introdusert Draugen. Vi har jo en bok om Tambar, men det er jo morrsomt med de store skumle trollene også.

2 comments:

Aina said...

Hei!!!Søte Aspen og snille foreldre som faktisk gir han en hest:o) Høres ut som at dere presenterte Norge på en god måte og at kvelden var hyggelig!!!;o)

Anonymous said...

hei.morsomt at du hadde Norge.du skulle da hadd frei melkesjokolade og servert,men aspen har nok spist det opp før noen har rukket og tatt noe ha ha.gotteri spisingen ligger nok i slekta. har hadd besøk av din far i kveld,mor på nattevakt. espen er hos kompis og marius feirer sin svigermors 50årsdag. ellers alt bra her.hils