Monday, May 02, 2011

Påsken i Seattle

Her borte er det ikke noen offentlige fridager i påska. Det betydde at skolene og barnehagene er åpne som vanlig. Det blir ikke så mye tid til hytteturer og ski i fjellet, men vi lager nå oss litt påske allikevel.

Gutta har påske egg, som vi har fått fra Norge. Jeg fyller dem nå med gotteri hvert år. I år la jeg eggene oppe på dyna deres på Langfredagen, etter at morgenstellet var ferdig og vi var på vei ut. Det ble nå en lang dag for vi kom ikke hjem før det var omtrent leggetid, så det var da gutta fant eggene sine. De var meget fornøyde og klarte å overtale meg til å la eggene ligge på rommet over natten. Neste morgen våknet de selvfølgelig tidlig før meg så de fikk i seg masse gotteri til frokost den dagen.

Her borte kommer påskeharen og gjemmer egg. I år hadde han tatt seg tur til vår hage, og siden vi hadde mange kom naboguttene over for å hjelpe til med letingen.



Jeg hadde laget et eget felt til lille Tim slik at han ikke trengte å konkurere med de større gutta. Han er jo ikke 2 ennda. Synes å huske at han har bursdag på høsten.

Aspen var like flink til å lete som Ben og August, så han fikk lete sammen med dem.









Gjengen var meget fornøyd da de var ferdige. Eggene de plukket var små plastikk egg med gotteri inni. Vi må jo passe på at de får i seg nok sukker.
Søndagen var vi i kirka. Dere lurer sikkert på hvilken kirke dette er. Mars Hill heter den og er en veldig ungdommelig kirke. De er utrolig barnevennlige, og naboen tilhører denne kirken. Vi har vært med regelmessig i de siste månedene. De har en fin søndagsskole for gutta. Kirken har nå nesten de samme grunnstenene som den Norske kirka. Jeg har nok ikke satt meg godt nok inn i den ennda, så jeg skal ikke komme med flere detaljer her nå.

Kirken har flere Campuser i området, som de kaller kirkene deres, og ville samle alle denne påsken. Det er derfor vi på denne søndagen befinner oss nede i sentrum på fotball stadiumet. Her spilles fotball og amerikansk fotball til vanlig.
Da vi kom fikk guttene tegnebøker og fargeblyanter utlevert. Kika har mange familier, så de passer på de små. Målet var å samle 20 000 mennesker. Det var visst mellom 17 og 18 000 oppmøtte denne dagen, så de var nærme målet.
Et annet mål for dagen var å døpe 500 mennesker. Det sto derfor 20 badestamper nede foran scenen. Dunk fest kalte de dette. Keith og jeg syntes dette var litt festlig. Vi er nå ikke vant med slikt. De fikk døpt over 700, så de hadde et bra oppmøte. Jeg har nå fått med meg at de ikke døper småbarna her, men to ganger i året har de en velsignelse av barna. Nabogutten, Tim skal bli velsignet neste helg.

Dette var nå i hovedtrekk hva vi gjorde i påska. Ved siden av dette var vi å spiste sammen med naboen og så en film sammen med dem. Vi har også feiret Earth day i påska. Jeg skal skrive mer om det siden siden jeg har en del bilder fra den feiringen også.

No comments: