Tuesday, January 23, 2007

Ballard

Jeg tenkte at dere skulle få vite litt mer om stedet der jeg bor sammen med Keith og August. Vi bor nemlig i en bydel i Seattle , som heter Ballard. Dette er den Skandinaviske delen i Seattle. Ballards første beboere kom i 1853. I 1889 ble Ballard en del av staten Wahington og i 1907 en del av Seattle. Det er her i Ballards sentrum at vi går i 17 mai tog. Det er her vi har to Norske butikker, som selger matvarer fra Norge. Det er også en Norsk eid gave butikk med Skandinaviske varer. Vi har kontoret til den Norsk Amerikanske avisen, Western Viking, som jeg jobbet i en stund. Vi har også Leif Erikson hall, som eies av Sons of Norway. Et bygg som har kaffistove på dagtid, og har mange Norske fester.
Nordic Heritage Museum er også her i Ballard. De er flinke med å ha Skandinaviske kunstnere på besøk. De har også flere kurs alt fra Gammeldans til rosemaling. Keith gikk på Norsk kurs der oppe. Bergens plass er en liten park her i Ballard, som har et stort veggmaleri med Norsk motiv, som var gitt av Kong Harald og Dronning Sonja i 1996.

Dere skjønner at Keith gjorde grundige undersøkelser før han fant et sted hvor jeg ville trives. Jeg har snakket med folk som bodde her på 70 tallet. De fortalte at da ble det omtrent snakket like mye engelsk som norsk i gatene her. I dag kan jeg snakke norsk når jeg går på de norske butikkene. Jeg hører nå innemellom Norsk og svensk snakk når jeg er å handler. Det er nok her vi bosetter oss.

I det senere har det nå blitt veldig in å bo her i Ballard. Prisene på hus og leiligheter har skutt rett til værs. Nå kan en knapt få ei lita stue under 400 000 us dollar. De nye leilihetene som selges i området nå er nesten like dyre.
Vi er nå litt på husjakt. Keiths mor er eiendomsmegler, så hun sender oss hus som passer over email når det dukker opp noe. Håper noe vil dukke opp snart. Akkurat er det mye dårlig. Det blir vel litt mer fart til våren.

Ellers har det blitt varmere i været nå. Ikke mer is skraping på bilen, og kulde. Håper det fortsetter slik.

2 comments:

Anonymous said...

hei.vi kan ikke si at snøen er borte.en dag,tror det var tirsdag,da langet det ned hele dagen.det er vinter med andre ord her.ellers har vi det bra.frank kommer i morgen og har fri uke da.det er da litt godt å ha han hjemme.hils fra oss ,klem fra tante

Anonymous said...

hei.takk for perler.alt bra her.snøen har minket for det regner nå.frank har friuke,han har begynt å pusse opp gamlerommet til marius.han må ha noe å gjøre i friuka.hils.klem til august.klem fra tante