Saturday, May 21, 2011

17 Mai 2011


 Her er noen bilder fra vår 17 Mai feiring. Vi gikk selvfølgelig i toget. I år begynte toget klokka 6 på ettermiddagen. De har et ganske flott tog her i bydelen Ballard i Seattle. Planen var at vi skulle gå sammen med Nordic Heritage Museum, siden det er flere nordmenn der som har bunader. Vi kom selvfølgelig litt sent til avgang, så museet hadde allerede gått. Jeg og August hadde på oss våre bunader, så vi måtte jo finne noen å gå sammen med.
Keith hadde ikke rukket å tatt på seg finstasen, så han hadde ikke mye lyst til å gå. Han er litt seriøs når det kommer til å gå i toget her. Han vil ikke bli assosiert med amerikanerene som går i den. Det er jo bare de som kjenner til litt mer av den Norske historien og kulturen som kler seg i bunad og pynter seg. Han syntes ikke dongri var passende.
Som dagt, var vi litt sent ute. Lisa, en venninne plukket opp Aspen i barnehagen og skulle møte oss. Vi hadde en liten missforståelse, så hun hadde tatt han med seg ned for å se på toget. Jeg var bestemt at vi skulle gå, så jeg sto å speidet etter en gruppe som ikke så alt for tullete ut. Akkurat da jeg skulle gå bort til en Sons of Norway gruppe, der mer enn en person også hadde bunad så jeg gutten til ei Norsk venninne. Da tok jeg gutta (Keith og August) med bort, og der var hun med mann og de to guttene sine. Hun hadde bunad og gutta var pyntet. I fjor hadde gutten hennes sett noen unger kjøre med sine batteridrevende biler i toget, så han ville gjøre det også. I år hadde hun derfor funnet gruppa og der var de. Vi gikk derfor sammen med dem. August var heldig å få sitte i bilen også. Resten av gruppa var nå ikke så veldig Norsk med de hadde nå viking hjelmer og skjorter med Norge. Noen hadde Norske flagg klistret i fjeset også.  Jeg og Merete lo nå litt der vi gikk sammen med denne gjengen i bunadene våre etter en pick up truck med reklame og tre biler med unger i.
 August var fornøyd med bunad, så vi må passe på å ha en til begge to neste år også. Da vi tok av oss bunaden for kvelden sa August at han likte å se ut som all the Norway people. Klistremerkene i fjeset hadde han fått siden de hadde feiret bursdagen hans på skolen denne dagen.
 På veien traff vi igjen Aspen også, så Keith, som hadde vært plaget av anntrekket sitt, tok han fort opp i armene for å kamuflere seg litt.

 Det er forresten vanlig at de som går i togene kaster gotteri til de som sitter å ser på. August fikk en pose som han kastet til alle barna som var der. Dette er selvfølgellig veldig populært.

 Foran oss var en gruppe med vikige skip. Ellers består toget av mange skolekorps og de er veldig flinke. Jeg så en gruppe med hester også, fjordinger. Ellers går det både leikaring grupper og Zumba dansere i toget. Veteranbiler og troll. Det er en god blanding.

Etter toget traff vi igjen noen som vi hadde viket til på turen ned med Norske aner før vi dro hjem til Merete og Paul. Der spiste vi pølse i brød og lot gutta leke. De har en gutt som fylte 2 år på 17 mai, så vi fikk smake bursdagskake også.
Dagen etter var Aspen veldig opptatt av å ta med seg fløyta si og flagget sitt. Han ville vise dem frem i barnehagen sin. Han gikk og fløytet når vi var ute å gikk.

3 comments:

Anonymous said...

Jeg savnet bilde av deg i bunad.

Anonymous said...

hei..koslig å få bilder og informasjon om 17 mai hos dere.jeg var på huset en liten tur med mor og far din.vegard med familie kom etter vært og espen og anna. vi var etterpå hele gjenget hos bernhard og kjellfrid på kaffe.det var veldig koslig.skulle ha ringt deg flere ganger men det har ikke blitt skal ta meg sammen og slå på tråden.klem fra tante

Monica said...

Jeg får spørre ei venninne som var å så på om hun har flere bilder. Kanskje hun har et av meg også.
Selv en liten melding her er koselig,tante. Klem fra Meg og August (som jeg nettopp har hentet fra barnehagen.)